28 maj 2009

Nya kläder efter gammal modell

Trollen har fått nystickade kläder. Det blev samma modell som de gamla som är både smutsiga och trasiga. Här är beskrivningen om någon vill sticka. Det ösregnar ute så det blev en lite dålig bild inomhus.

Kläderna passar trollen som är ca 8 cm.

Garn: mycket tunt ullgarn, stoppgarn, eller redgarn

Stickor nr 1,25

Byxor: Lägg upp 46 m. Sticka 2 cm slätst. Sticka 2 v resår 1r, 1a. Maska av. Virka en picotkant med virknål Boye 4 eller 5. Sy ihop till en rundel och fäst ihop benen med några kaststygn. Trä i tunn resårtråd upptill.

Överdel: Lägg upp 56 m. 2 v rätst. Sticka 6 v slätst. Nästa v: 1 r. 2 m tills = 38 m. Sticka 2 v. Ärmhålsv: 8 m, maska av 4 m, 14 m, maska av 4 m, 8 m. På nästa varv lägg upp 10 nya m vid varje ärmhål. Sticka 3 v. På nästa v: 2 m tills varvet ut. Maska av med ett r v från avigsidan. Sy ihop halva sömmen mitt bak, sy en knappträns och sy i en liten knapp eller pärla.
Det har blivit mycket smått stickat den senaste tiden. Nu ska jag försöka sticka färdigt några påbörjade koftor och tröjor.

2 kommentarer:

Sunna sa...

Det här ska jag spara och ta fram när jag får barnbarn, då ska jag visa vad mormor/farmor lekte med Tack snäla du

Stick-kine sa...

Så jättesöta små troll! Ska visa min dotter, hon har säkert kvar något som jag kan sticka till! Kram Kine