25 juli 2011

Vi kom, vi såg, vi stickade


Väl hemkommen efter fyra dagar i Önnestad, Skåne på årets stickstämma är det dags att smälta alla intryck och möten med nya och gamla ansikten. Vädret var inte det bästa men det gjorde inte så mycket eftersom vi hade kurser och andra aktiviteter mest hela tiden. En dag stickade jag estniska mönster med Eskimo och grova stickor, nr 7! När en kursdeltagare började sticka med tunnare garn och stickor myntades uttrycket: NORMALT GARN.


På Österlens museum i Simrishamn tittade vi på turkiska strumpor. Vackra men stickiga och enormt hårt stickade. Efter det besöket fick vi en fantastisk middag i Kivik.


En halv dag broderade jag på stickat. Visserligen har jag gjort det tidigare men man lär sig alltid något nytt. Det tar tid att brodera och man hinner inte så mycket på några timmar.


En del av oss har också tittat på gamla strumpor. De vita var vackrast men blev inte så bra på bild. Vi fick lära oss hur man ska räkna ut storleken på en strumpa.

Ett stort TACK till alla som kom med kaffekorgar, alla trevliga stickerskor (var är stickande män?), arrangörer och övriga. Var och om det blir någon stämma nästa år vet ingen just nu.

Varför? Till sist går väl många tankar till alla i Norge. De noska deltagarna åkte hem till ett land i sorg.

4 kommentarer:

Emmy sa...

Låter som som ni har haft det jättetrevligt. Jag är inte det minsta avundssjuk... Inte alls!

skapa och inreda sa...

Det låter så roligt. Önskar att jag var en av dem som var där :)

Asplund sa...

Mycket avundsjuk! Utom på nr 7, då. Har redan varit ute på roddtur i år ;)

Sunna sa...

tror det skulle passa mig med mönsterstickning med så grova st och garn, kul grej