13 oktober 2012

Till alla bokmalar


Ett ensamt nystan Delight i påsen från Härjarö. Vad göra? Först virkade jag två afrikanska blommor, men till vad? Funderade vidare. Sen blev det en bokmal och garnet räckte till flera. Så här gjorde jag: För att få några olika färger delade jag upp nystanet i små tussar.


Blomman är en afrikansk blomma med åtta kronblad. Beskrivning finns här. På femte varvet tog jag ner stolpen i andra varvet av första färgen, se pilen till höger. Blomman blir lite "bucklig", vilket bara är bra för när den senare viks får den en bättre fjälrilsform.

Bokmalens långa "svans" är virkad på ett speciellt sätt. Jag har virkat såna i mer än 30 år. Den är bra för den varken vrider sig eller krullar. Här finns hur man gör. Jag tycker att garnet tas från fel håll runt virknålen när det ska dras igenom. Jag tar garnet åt andra hållet. Båda sätten ger samma resultat, Virka till önskad längd, virka 10 lm, ta av garnet och börja om och virka en antenn till, lämna en tråd som sen ska användas för att sy ihop malen (pilen längst till vänster). Fäst trådarna i antennernas topp så en liten klump bildas (pilen högst upp).


Drag snodden genom blommans mitt och sy fast den. Vik ihop blomman och sy ihop den. Dra till den i mitten så den får en fin fjärilsform.


Färdiga Bokmalar att använda som bokmärke.
(Ni vet väl att malen är en fjäril (och en fisk)?)

4 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Men så fina små "bokmalar"! En perfekt liten gåva till vänner som tycker om att läsa.
Ha en bra dag.
Annika

Karin sa...

Hej! Vilka superfina små malar, gillar verkligen de afrikanska blommorna och den här idén var ny. Ha en bra höstlördag, Karin

Maritas Maskor sa...

Så fina!
En perfekt liten julklapp som går fort att göra.
Tack för tips och mönster!

annasaviga sa...

Så fina! Blir nog till att göra några sådana till jul, blir en fin komplettering i paketet, när man ger bort en bok.