2 januari 2015

Klipp, klipp, klipp

Då och då kommer frågan hur många och hur man ska sticka sina klippmaskor. På den här provlappen är det 6 klippmaskor hela vägen.
De två längst ner är stickade som det görs i en traditionell steek på Shetland. Jag stickar randigt, tycker det är lättast att se var jag ska klippa. Den typen av steek går att klippa utan att man virkar eller syr först om det är minst 8 maskor.
De två översta klippmaskorna har jag stickat med tanke på att sy på symaskin. Jag brukar bara ha 4 extra maskor, men här är det 6. Den som är helt enfärgad, med ljusblått mönster, har mönsterfärgen snodd runt bottenfärgen på alla varv i mitten. När det snos mellan samma maskor blir det enklare att se var man ska sy. Det är mitt favoritsätt när jag syr på maskin. Det översta är stickat med dubbelt garn och aviga maskor. Det blir lite för tjockt tycker jag men tydligt var man ska plocka upp till framkant eller var den ska sys fast. Det finns ännu fler varianter. Det gäller att hitta de man gillar.



Inga kommentarer: